Är livet förutbestämt??

Här om kvällen pratade jag och Jacob om ödet. Om vad man tror på. Är livet en massa omständigheter? Är det våra val i livet som bildar vår framtid? Eller är det så att allt redan är bestämt? Att våra val redan är gjorda? Är vi bara spelpjäser i ett spel styrt av högre makter?

Jag tror på ödet. Jag tror att livet är en utstakad väg som vi bara följer. Men vi har alla en roll att spela här, ingen är utan betydelse, vi lämnar ett avtryck när vi dör.

Detta är tankar att snöa in på när man har för lite att göra. Vad hade hänt om man hade gjort någonting annorlunda i det förflutna? Hade man varit här då? Hade livet sett ut som det gör? Till och med de mest smärtsamma händelser och upplevelser känns mindre jobbiga om man tänker på att de faktiskt ledde till vart man är idag. Och jag vill inte byta bort mitt liv för något i världen.

Jag har haft tre seriösa förhållanden i mitt liv. (Tredje gången gillt!) Det första ledde mig till Västerås (hade kanske bott kvar i Sura annars), det andra gav mig Benjamin (eller jag fick ju fixa fram honom själv) och drev mig till ögonblicket där jag träffade Jacob. Vägen dit var nog redan lagd, han är mitt öde. (Vad som än hade hänt i mitt liv innan så var det meningen att han skulle komma. Han kom för att rädda mig från mig själv. Han kom för att göra mitt liv helt, för att vara den del som saknades) Jacob har gett mig Albin. (Kanske kan det bli en liten Lova oxå....) Hade jag inte flyttat från Sura hade jag nog aldrig lämnat mitt första förhållande och inlett mitt andra. Hade jag inte mått dåligt i mitt andra förhållande hade jag nog aldrig flyttat från Uppsala och då hade jag nog aldrig träffat Jacob osv osv... man kan tänka hur detaljerat som helst.

Tex hade jag inte bestämt mig för att börja plugga när jag gjorde det hade jag aldrig lärt känna Petra. Hade jag inte lärt känna Petra hade jag nog inte gått på krogen den kvällen jag träffade Jacob. Hade inte Jacob varit ute med den kompisen han var hade vi aldrig lärt känna varann...

Men frågan är ju om det bara var tillfälligheter?? Eller var det ödet??



Kommentarer
Postat av: Elizabeth



här

är

det:



Det finns

en väg

i livet

som är

den rätta

för var

och en.



Ibland kan man

hamna på

villovägar, bort

från sin

"egen" huvudled

men har

man tur

hittar man

tillbaka

till sin

förutbestämda

väg i livet



och det är

när man

vandrar

där

som livet

känns och är

komplett

2008-10-26 @ 12:59:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0