Jag hatar Seko

2006 bytte jag fackförbund, från Handels till Seko. Eftersom Seko är mer lämpligt i mitt yrke. Fyllde i papper, pratade med en tant på Seko i Uppsala om aktuell avgift eftersom jag var student samt sa upp medlemskapet i Handels. Allt var frid och fröjd!

NEJ!!!

De började med att slarva bort min ansökan. Fick fylla i en ny, tre månader senare när detta uppdagades. Missade tre månaders medlemskap, vilket innebär att jag måste vara medlem i ett år för att få stämpla. Suck. Inte nog med det, efter ytterligare några månader ringde de upp, då saknades mitt övergångsbevis.... Det var bortslarvat.... Suck igen. Men nu var väl allt frid och fröjd??

NEJ!!

När jag sedan blev arbetslös efter ett år, då visade det sig att ag inte ens var medlem i a-kassan! Men det löste sig efter många samtal, hårda ord och tårar. Allt frid och fröjd nu då??

NEJ!!

När jag börjar jobba tre månader senare ringer jag Seko för att meddela detta, samt uppger min nya inkomst. Men av någon outgrundlig anledning blir det fel ändå. Jag är registrerad som arbetslös i fem månader till.... Vilket innebar att jag inte betaldade den förhöjda a-kasseavgiften, för det behöver man tydligen inte som arbetslös. Så jag blev skyldig pengar...?

Ska betala detta, men det dröjer lite för då föds Albin mitt i allt. Så det hinner dimpa ner ännu en faktura, på ett annat högre belopp. Ringer upp Seko, kommer överrens med kvinnan där om en avbetalning på tre gånger. När jag betalat in två gånger kommer en ny faktura på samma belopp. Inom en vecka dimper ännu en faktura ner i brevlådan på ett nytt högre belopp. Ringer upp igen.... Hon i luren förstår ingenting av det som hon ser på datorn. Ärendet skickas vidare till någon annan. Jag ska inte betala förrän jag blivit uppringd om aktuellt belopp. Väntar....

Det kommer efter ett tag en ny faktura, på ett nytt belopp....???? Väntar fortfarnade på en förklaring. Det kommer en till faktura.... Väntar....

Sen dimper det ner ett brev där det står att jag ska uteskutas ur a-kassan pga bristande betalnng! Jacob ringer och skriker, jag kommer in genom dörren precis då, och han var mäkta förbannad. Tanten ringer upp mig dagen efter, har en massa dåliga argument för allt jag försöker säga. Men inte hon heller ger mig en förklaring vad den större skulden kommer av. Jag sa upp mitt medlemskap, där och då.

Vad krävs egentligen av mig som medlem i ett fackförbund?? Det är tydligt att jag själv bör kontrollera och räkna ut min medlemsavgift, annars kan det bli fel. Och tydligen är det klokast att ringa en gång i månaden för att fråga om de har fått in rätt betalning. Och det är nog bäst att ringa många gånger om ev förändringar för det verkar vara svårt att registrera rätt i datasystemet. Sen bör jag nog ringa några extra gånger för att kolla läget. Men det är lugnt, jag menar jag har ju inget annat för mig.....

Kommentarer
Postat av: Teee

Men det kan du väl göra för du har väl inget annat att göra?

2009-04-10 @ 21:59:55
URL: http://lifeofteee.blogg.se/
Postat av: BN

Låter som min sons problem. Han blev i våras arbetslös. Sekos sunkiga a-kassa begär ständigt olika intyg. De skiter i sina medlemmar. De tror deras "förmögenhet" är Sekos egna pengar. Som tur var har jag kunnat betala hans räkningar. Hyra, lån, mat, el etc ett bra tag nu. Men snart kan även inte jag klara det. Även jag har räkningar.



Gå inte med i seko. Välj ett annat alternativ.



SEKO SUGER! GÅ UR SEKO

2009-07-28 @ 14:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0